Makaleler » Medeni Hukuk »
Perşembe, 28 Mar 2024

Geçit Hakkı (yol) Davaları

Türk Medeni Kanunu'nun 747. maddesi geçit hakkınız "Taşınmazından genel yola çıkmak için yeterli geçidi bulunmayan malik, tam bir bedel karşılığında bir geçit hakkı tanınmasını komşularından isteyebilir.

Bu hak, ilk önce kendisinden bu geçidin istenmesi önceki mülkiyet ve yol durumuna göre en uygun düşen komşuya karşı ve daha sonra bundan en az zarar görecek olana karşı kullanılır.

Zorunlu geçit iki tarafın menfaati gözetilerek belirlenir." şeklinde düzenlemektedir.

Kanun hükmü çerçevesinde genel yola ulaşamayan taşınmaz malikleri, yola ulaşmak için asliye hukuk mahkemeleri aracılığı ile geçit hakkının kurulmasını istedikleri parsel için dava açmak durumundadır.

Davada, taşınmazlar ve hatta geniş kroki ile genel yola ulaşacak taşınmazlar tapudan celp edilecek ve bilirkişi heyetince keşif yapılarak en uygun parsel tespit edilir, akabinde davada davalı olan parsel maliki dışında başkaca taşınmazlar üzerinden geçit hakkı kurulması gerekiyor ise en uygun parselin malikleri davaya dahil edilir.

Belirlenen geçit hakkı bedeli mahkeme veznesine depo edilerek geçit hakkı tesis edilir, tapuya ayni hak olarak tescil edilir.

Ayrıntılı bilgi ve hukuki danışmalık için TIKLAYINIZ.

Örnek Kararlar:

YARGITAY 14. HUKUK DAİRESİ, E. 2016/10635-K. 2017/1830 ve  9.3.2017 tarihli karar: "Lehine geçit hakkı tesisi talep edilen 48 parsel sayılı taşınmazın güneyinde bulunan taşınmazlardan genel yola bağlantı yapılması ihtimali üzerinde hiç durulmadan yözölçümü küçük olan 114 ve 115 parsel sayılı taşınmazlardan geçit tesis edilmesi uygun görülmemiştir. O halde mahkemece yapılması gereken; lehine geçit hakkı tesisi talep edilen 48 parsel sayılı taşınmazın tüm yönlerdeki komşularını gösterir geniş krokisi ilgili kadastro müdürlüğünden, dosyada tapu kaydı bulunmayan komşu taşınmazların tapu kayıtları ilgili tapu müdürlüğünden getirtilmeli, davada taraf olmayan komşu parsel maliklerinin davaya dahil edilmesi için davacı vekiline yeterli süre verilmeli, mahallinde konusunda uzman bilirkişilerle yeniden keşif yaparak alternatif geçit güzergahlarının belirlenmesi sağlanmalı ve sonucuna göre bir karar verilmelidir."

Tags: avukat ara | gayrimenkul | kamulaştırma