Mahkeme Kararları » İcra-İflas Hukuku »
Perşembe, 18 Nis 2024

Köye ait taşınır ve taşınmaz mallarının haczi mümkün değildir

T.C

12.HUKUK DAİRESİ

E.2010/30940 K.2011/13007

T.23.06.2011

Tüzel kişiliği haiz olan köy, menkul ve gayrimenkul mallara sahip olup, bunların heyeti umumiyesi köyün orta mallarını teşkil eder. Köy Kanunu'nun 8.maddesinde köy orta mallarının kanun karşısında Devlet malı gibi koruna­cağı hükmü vaz edilmek suretiyle Devlet malları nasıl kanuni himayeye mazhar ise köy orta mallarının da aynı himayeden faydalanacakları ifade edilmiştir. Bu hükmün şumulü dairesini daraltmak için madde metninde bir işaret bulun­madığı gibi esprisinden de böyle bir mana çıkarmaya imkan yoktur. Kanun, Devlet mallarını yalnız gasp ve tecavüzlere karşı korumaz. Alacaklının haciz­lerine ve takas talebi dermeyan etmelerine karşı da himaye eder. (İİK.m.82, BK.m123, İBK 15.3.1940 21/36)

Köy Kanunu'nun 17.maddesi, köy paralarının nelerden ibaret olduğunu saymış, amme hukukundan ve hususi hukuktan doğan bütün alacakları bun­lar arasına ithal etmiştir. Bu durumda menkul mal kapsamına para da dahil bulunduğuna göre, köy mallarının ve paralarının Devlet malları gibi haczi kabil değildir.

Somut olayda köy tüzel kişiliği adına kayıtlı tarla üzerine haciz konulduğu görülmekle açıklanan nedenlerle haczi mümkün bulunmadığından şikayetin kabulü ile haczin kaldırılmasına karar verilmesi gerekirken, yazılı gerekçe ile istemin reddine dair hüküm tesisi isabetsizdir.

SONUÇ

Borçlunun temyiz itirazlarının kabulü ile mahkeme kararının yukarıda ya­zılı nedenlerle İİK.366. ve HUMK.428. maddeleri uyarınca (BOZULMASINA).

Tags: devlet malı | haciz | haciz avukati | hacze kabil olmayan mal | icra avukatı | icra davalarina bakan avukat | icra iflas hukuku | icra iflas kanunu | idari davalara bakan avukat | köy kanunu | köy malları | orta mallar | perpada avukat | perpada avukat ara | perpada hukuk burosu | tüzel kişilik