Mahkeme Kararları » Medeni Hukuk »
Çarşamba, 08 May 2024

İFRAZ KROKİSİ ONAY MAKAMINCA UYGUN GÖRÜLMÜŞSE ONA GÖRE PAYLAŞMA KARARI VERİLMELİDİR

Y6HD, 16.12.2002, 2002/7674E.-2002/7909K.:

Mahalli mahkemesinden verilmiş bulunan yukarıda tarih ve numarası yazılı paylaşma davasına dair karar davacı taralından süresi içinde temyiz edilmiş olmakla dosyadaki bütün kağıtlar okunup gereği görüşülüp düşünüldü.

Dava bir adet taşınmazın paydaşlığının giderilmesine ilişkindir. Mahkeme aynen taksim suretiyle paydaşlığın giderilmesine karar vermiş, hükmü davacı vekili temyiz etmiştir.

Davacı vekili, dava dilekçesinde tarafların Yatağan Köyü köy içi mevki 5668 no'lu par­selde paydaş olduklarını, taksimi mümkün olmayan taşınmazın satış suretiyle ortaklığının giderilmesini istemiştir. Davalı ise taksim suretiyle ortaklığın giderilmesini istemiştir.

Paylaşma davaları, paylı ve elbirliği mülkiyetine konu mallarda paydaşlar ya da ortaklar arasındaki hukuki ilişkiyi sona erdiren birlikte mülkiyetten ferdi mülkiyete geçmeyi sağlayan iki taraflı yanlar için benzer sonuçlar doğuran davalardır. Bu davaların özelliği itibariyle M.K.699. maddesine göre paylaşma biçiminde uyuşma sağlanamazsa, paydaşlardan birinin istemi üzerine hakim malın aynen bölünerek paylaştınlmasına, paylı malın önemli bir değer kaybına uğramadan bölünmesine olanak yoksa satışa hükmolunur. Aynen bölünme yapılırken malın bölünen parçalarının toplam değerinin bölünmeden önceki bütününün değerine nazaran bir azalma göstermemesi icap eder. Paydaşlara verilecek parça belirlenirken tapudaki pay oranı dikkate alınmalıdır.

Dava konusu taşınmaz tapuda arsa vasıflı ve 1275 m2 olarak kayıtlıdır. Bilirkişi marife­tiyle mahallinde yapılan keşif sonunda 15.05.2002 tarihinde verilen rapor ve düzenlenen kroki yukarıda açıklanan esaslara uygun olduğu ve ifraz krokisinin onay makamınca da uygun görüldüğü anlaşılmakla ona göre paylaşma karan verilmesi gerekirken yazılı şekilde karar verilmesi hatalı olduğundan hükmün bozulması gerekmiştir.

SONUÇ: Hükmün yukarıda açıklanan nedenlerle BOZULMASINA ve istek halinde pe­şin alman temyiz harcının temyiz edene iadesine 16.12.2002 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.