Mahkeme Kararları » Medeni Hukuk »
Perşembe, 02 May 2024

Özgürlüğü bağlayıcı ceza (mahkûmiyet) sebebiyle kısıtlı bulunan kişi üzerindeki vesayetin hapis hâlinin sona ermesiyle kendiliğinden ortadan kalkacağı hakkında yargıtay kararı

E. 2002/2556

K. 2002/3418

T. 21.3.2002

• KISITLILIK HALİ ( Mahkumun Tahliye Oluncaya Kadar Hukuk Davasında Vasisi Tarafından Temsil Edileceği )

• MAHKUMİYET NEDENİYLE KISITLILIK HALİ ( Vasinin Verdiği Vekaletnameyle Hukuk Davasında Temsil Edilme )

• VESAYET VE SONA ERMESİ ( Bir Yıl ve Daha Uzun Süreli Mahkumiyet )

ÖZET : Bir yıl veya daha uzun süreli özgürlüğü bağlayıcı bir cezaya mahkûm olan her erginin kısıtlanacağı ve özgürlüğü bağlayıcı cezaya mahkûmiyet sebebiyle kısıtlı bulunan kişi üzerindeki vesayetin hapis hâlinin sona ermesiyle kendiliğinden ortadan kalkacağı hükmü bulunduğundan hapis halinin devam edip etmediği araştırılmalıdır.

DAVA : Davacılar Abdülhadi E. ve diğerleri vekili Avukat Ali Şen tarafından, davalılar Ezelhan B. ve diğerleri aleyhine 8/10/1998 gününde verilen dilekçe ile trafik kazası sonucu desteğin ölümünden dolayı tazminat istenmesi üzerine mahkemece yapılan yargılama sonunda; istemin kısmen kabulüne dair verilen 9/5/2001 günlü kararın Yargıtay'ca incelenmesi Ezelhan B. adına ve diğer davalılar vekili Avukat İlhan Özsoy tarafından istenilmekle dosya içerisindeki kağıtlar incelenerek gereği görüşüldü.

KARAR : Kararı temyiz eden Avukat İhsan Özsoy'a davalılardan Ezelhan B. vasisi tarafından verilmiş vekaletnamenin eklenmesinden sonra yeniden gönderilmek üzere dosyanın yerel mahkemeye çevrilmesine ilişkin Dairemiz kararı üzerine mahkemece, çevirme kararı gereği yerine getirilmeden dosya geri gönderilmiştir.

Karar gününden sonra yürürlüğe giren 4721 sayılı Türk Medeni Yasasının 407. maddesinde; bir yıl veya daha uzun süreli özgürlüğü bağlayıcı bir cezaya mahkûm olan her erginin kısıtlanacağı, yine aynı yasanın 471. maddesinde de özgürlüğü bağlayıcı cezaya mahkûmiyet sebebiyle kısıtlı bulunan kişi üzerindeki vesayetin hapis hâlinin sona ermesiyle kendiliğinden ortadan kalkacağı hükme bağlanmış bulunmaktadır.

Yerel mahkemece yeni yazışmalara yol açmamaya özen gösterilerek, davalı Ezelhan B.'nın hapis halinin devam edip etmediği araştırılarak; hapis halinin devam etmesi durumunda önceki çevirme kararımız doğrultusunda işlem yapılmak; hapis hali sona ermiş ise adı geçen tarafından temyiz eden avukata verilmiş vekaletnamenin eklenmesinden sonra dosyayı temyiz incelenmesi için gönderilmekten ibarettir.

Yukarıda açıklanan biçimde işlem yapılmak üzere dosyanın yeniden yerel mahkemeye çevrilmesine 21/3/2002 gününde oybirliğiyle karar verildi.