Mahkeme Kararları » İş Hukuku »
Pazar, 28 Nis 2024

Yaşlılık aylığının bağlanması talepli davada, davanın açılma tarihinde tahsis koşulları bulunmasa da sonradan tahsis koşullarının oluştuğu ay başından itibaren aylığa hak kazanıldığının tespitine ilişkin hüküm kurulmalıdır.

E. 2012/19163

K. 2012/17371

T. 4.10.2012

• YAŞLILIK SİGORTASINDAN AYLIK BAĞLANILMASI İSTEMİ ( Tahsis Koşullarının Oluştuğu Ay Başından İtibaren Aylığa Hak Kazanıldığının Tespitine İlişkin Hüküm Kurulması Gerektiği )

• TAHSİS KOŞULLARI ( Oluştuğu Ay Başından İtibaren Aylığa Hak Kazanıldığının Tespitine İlişkin Hüküm Kurulması Gerektiği - Yaşlılık Sigortasından Aylık Bağlanılması İstemi )

1479/m. 24, Geç, 10

6100/m.30

ÖZET : Davalı kuruma yaşlılık sigortasından aylık bağlanılması isteminde bulunulduğu gün itibariyle tahsis koşullarının tümüyle yerine getirilmediği, davanın yargılama aşamasında, tahsis koşullarının gerçekleştiği nazara alınarak, hakimin usul ekonomisi ilkesini de gözeterek yargılamanın kabul edilebilir süre içinde ve düzenli bir biçimde yürütülmesini ve gereksiz gider yapılmamasını sağlamakla yükümlü olduğu yönündeki düzenleme ile sosyal güvenlik hukuku ilkeleri de dikkate alındığında, tahsis koşullarının oluştuğu ay başından itibaren aylığa hak kazanıldığının tespitine ilişkin hüküm kurulmalıdır.

DAVA : Dava, 1479 sayılı Kanun hükümleri kapsamındaki sigortalılık sürelerinin ve yaşlılık aylığına hak kazanıldığının tespiti istemine ilişkindir.

Mahkemece, uyulan bozma ilamı sonrasında davanın kısmen kabulüne karar verilmiştir.

Hükmün, taraf avukatlarınca temyiz edilmesi üzerine, temyiz isteklerinin süresinde olduğu anlaşıldıktan ve tetkik hâkimi tarafından düzenlenen raporla dosyadaki kağıtlar okunduktan sonra işin gereği düşünüldü ve aşağıdaki karar tespit edildi:

KARAR : 1- ) Dosyadaki yazılara, toplanan delillere ve hükmün dayandığı gerektirici sebeplere göre; davalı Kurum vekilinin tüm, davacı vekilinin ise sair temyiz itirazlarının reddi gerekir.

2- ) Yasal dayanakları 1479 sayılı Kanunun 24. ve geçici 10. maddesi olan ve 06.09.2007 tarihinde açılan davada, davalı Kuruma yaşlılık sigortasından aylık bağlanması isteminde bulunulduğu 23.03.2007 günü itibarıyla tahsis koşullarının tümüyle yerine getirilmediği belirgin olup, işbu davanın yargılama aşamasında, 21.03.1961 doğumlu davacının 14.08.1983 - 31.08.2000 dönemi ve 22.08.2002 tarihinden itibaren süregelen sigortalılığı ile 27.09.2006 günü bedeli ödenen ( 1 ) yıl ( 8 ) aylık askerlik borçlanması gözetildiğinde tahsis koşullarının, anılan Kanunun geçici 10. maddesinin 2. fıkrasının ( d ) bendi gereğince 05.12.2008 tarihi itibarıyla gerçekleştiği belirgin bulunmakla, özellikle 01.10.2011 günü yürürlüğe giren 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununun "Usul ekonomisi ilkesi" başlığını taşıyan 30. maddesinde yer alan, hakimin, yargılamanın kabul edilebilir süre içinde ve düzenli bir biçimde yürütülmesini ve gereksiz gider yapılmamasını sağlamakla yükümlü olduğu yönündeki düzenleme ile sosyal güvenlik hukuku ilkeleri dikkate alındığında, anılan tarihi izleyen ay başından itibaren aylığa hak kazandığının tespitine ilişkin hüküm kurulması gerekirken, mahkemece eksik inceleme ve yanılgılı değerlendirme sonucu, istem günü itibarıyla tahsis şartlarının tümüyle oluşmadığı gerekçesiyle buna yönelik talebin reddine karar verilmesi, usul ve yasaya aykırı olup, bozma nedenidir.

O halde, davacı vekilinin bu yönleri amaçlayan temyiz itirazları kabul edilerek hüküm bozulmalı, kuşkusuz, yargılama aşamasında aylık bağlama koşulları gerçekleşen davacı yönünden tahsis talep tarihi itibarıyla şartlar oluşmamakla davalı Kurumun dava açılmasına sebep olan herhangi bir haksız işlemin de söz konusu bulunmadığı gözetilerek, yeniden yapılacak yargılamada giderler davacı üzerinde bırakılmalıdır.

SONUÇ : Temyiz edilen hükmün yukarıda açıklanan nedenlerle ( BOZULMASINA ), temyiz harcının isteği durumunda davacıya geri verilmesine, 04.10.2012 gününde oybirliğiyle karar verildi.

Tags: çağlayanda avukat | emeklilik | emeklilik davası | emeklilik davası avukatı | hmk | iş davası | iş davası avukatı | iş mahkemesi | işçi | işveren | perpa avukat | perpada avukat | sosyal güvenlik | yaşlılık aylığı davası